söndag 7 augusti 2011

Kvinnors Stress..


Native American
"Stressade Kvinnor"
Night Ladys Star
Män blir stressade av jobb kvinnor av relationer..
Det är andras behov av omsorg som pressar kvinnan..
Även när barnen blivit stora fortsätter hon ofta i samma roll..
Den som alltid ställer upp för andra. Den som är snäll..
"Det kan bli hennes död"
Night Ladys Star
Strunta i att alltid tillfredsställa alla andras önskningar..
Det är svårt om du vant dig vid att fixa allt åt alla..
Men nu måste du lära dig leva annorlunda och
förstå vad som händer i kroppen..
Night Ladys Star
Barnen kanske börjat bli stora och du får mer tid för dig själv..
Men du har fortfarande ofta svårt att prioritera dina egna behov..
Night Ladys Star
Du är inte ensam, många kvinnor har under hela livet..
Tränats i att anpassa sig efter andras önskemål...
Det gäller att se mönstret och bryta det..
så att vi inte stressar sönder oss..
Night Ladys Star
Forskningen om stress har tidigare varit koncentrerad på männen..
Frågeställningar om stress har därför enbart handlat om arbete
inte familj eller relationer..
Night Ladys Star
När frågor som ställdes till männen också ställdes till kvinnor..
Konstaterade forskarna att kvinnor svarar annorlunda..
Och därför drog dom slutsatsen att kvinnor
inte känner sig speciellt stressade..
Night Ladys Star
Man har alltså inte sett vad som stressar kvinnor..
Eller vilka symtom de har..
Senare tids forskning om stress och kvinnor
Har ställt frågor om hur kvinnan mår i sin sociala miljö..
Night Ladys Star
Alltså hemma och tillsammans med de personer som omger henne..
Här ser forskarna ett mönster där kvinnorna skiljer sig från männen..
Det är andras behov av omsorg som pressar kvinnorna..
Vi upplever en relationsstress Positivt uttryckt kan det vara empati..
Night Ladys Star
Men när känslan blir alltför intensiv kan kvinnan lätt bli trött
och också arg bitter nedstämd och kanske sjuk..
Night Ladys Star
Och kvinnan kämpar för att orka och vill inte misslyckas..
Detta ger krympande valfrihet och känsla av maktlöshet..
Om livet inte känns hanterbart och meningsfullt
så reagerar kroppen och du blir sjuk..
Night Ladys Star
Så vägra ta hand om alla andra i tid och otid..
Ta hand om er själva i första hand..
Eller i alla fall...Också
Night Ladys Star
Önskar nu er alla en stressfri vecka..
Kram Night Lady

6 kommentarer:

Moonlight sa...

Hej Night Lady..
Jag duger, Du duger som du är...
Vi är värda kärlek utan att behöva leva upp till krav eller förväntningar, egna eller andras...
Hoppas att ni ta det lugnt..
Ha en fin Kväll..
Kram Moonlight

Night Lady sa...

Hej Hej...
Ja du den här helgen vart bra trots väder..Men tapeter hittade vi inte inga som jag vill ha i alla fall men vi ska köra vidare..Ha en fin måndag kram Night Lady

Rayas Blogg sa...

Nej det är inte nyttigt att stressa..
Låt oss slippa all stress!
Man ska alltid ta det lugnt.. Inte så lätt som det låter.
Ha en bra vecka/Kram

Night Lady sa...

Hej Raya...
Kul att du tittade in..Ännu så länge så blir det bara du och Moonlight som kommer in..
Mycket på grund av att båda jag och Moonlight kommer att använda våra gamla bloggar ännu en gång..
Omständigheter som gör att vi får börja om gång på gång..Space lägger ner webs får fel och minskar ner..Så håll tummarna att detta blogspot inte ska strula dom också..Så småningom blir det nya bloggar även här men som sagt inte för tillfället...
Som du ser så kan jag skriva som mig själv på dessa vita sidor..Men på sidor där man infogar blir jag annonym trist..
Ha en fin dag och välkommen tillbaka..Kram Night Lady

Rayas Blogg sa...

Tack att jag fick komma in!
Och det gör faktiskt inget att sidan är vit när man skriver. Sen syns ju kommentarerna som vanligt under varje blogginlägg med profilbilder.
Jag ändrade mina bloggar också, nu finns en likadan vit sida där. Och det får bli så.
Uppe till vänster finns det möjlighet att läsa texten medan man skriver, ibland behöver man göra det.
Jag håller tummarna så det blir bra med Moonlights och dina bloggar på Blogger!!! För mig gör inget att det är gamla texter. Tycker det är roligt att läsa dem igen.. Det är som gamla kära böcker som man kan bläddra ibland;"Hmmm.. just det, så var det ju, ja visst.."
Ha det bra vi hörs, kram/Raya

Night Lady sa...

Tack så mycket Raya..
Men du behöver inte ha en vit sida för min skull..Bara att ha som du trivs bäst med själv...Och jag kan ju skriva annonymt i värsta fall ingen fara..
och våra gamla bloggar ja just nu roar dom nog bara mig själv och mathilde.. men vi vill gärna ha med alla gamla så att våra sidor blir helt kompletta..
Och vi skriver ju nytt på wordpress..Ha en fin dag kram Night Lady