tisdag 11 december 2012

Kung Bore..

Christmas
Night Ladys Star
"Kung Bore Vinterns Härskare"
Wilhelmina Schedin 2004-06-22
Night Ladys Star
Jag mötte honom en kall blåsig förmiddag..
Han stod på torget och var gjord av gnistrande genomskinlig is..
Han hade ingen krona men det behövdes inte..
Hans hår glittrade och kom till sin rätt bättre utan krona..
Han tittade på mig stel men ändå med vänlig blick..
Night Ladys Star
"Jag sa"
Kung Bore vad vacker du är jag är glad att få träffa dig..
Men när jag rör vid dig då fryser jag och mina händer blir kalla..
Jag är inte gjord för det här klimatet.
Night Ladys Star
"Kung Bore svarade"
Nej du är inte gjord för vintern..
Du skulle frysa ihjäl och dö utan bostad och kläder..
Men även om jag är kall och grym så skall jag visa dig..
all den skönhet vintern har att erbjuda..
Night Ladys Star
Gå ut och beskåda vintern och den skall glädja dig..
Jag gick ut och gladde mig åt vinterns gnistrande skönhet..
Och fotograferade allt.Även Kung Bore..
NL
Christmas
NL
"Kung Bore sa"
Det skall komma en dag då jag måste flytta härifrån..
Då skall min fru..Vårdrottningen regera..
Hon kommer med värme och doftande blommor..
Men tiden för Vårdrottningen är inte inne än..
Än skall jag regera ett tag med bitande kyla..
Night Ladys Star
Det var 10 grader kallt..
Jag klädde på mig varmt och for ut..
Vägarna var hala men jag hade sparken att hålla mig i..
Och i den lille skogsdungen hade fåglarna börjat sjunga..
Jag såg något otroligt vackert..
Det fanns snökristaller som gnistrade i alla regnbågens färger..
Vinden blåste kallt och bet i mitt ansikte..
Night Ladys Star
Kylan fortsatta, det blev bitande kallt..
På kvällen lyste tusentals stjärnor på den klara vinterhimmlen..
Och sedan kom det ett sprakande fladdrande grönt norrsken..
Åh..så vackert det var!
Night Ladys Star
Jag njöt av allt detta..
Men inom mig fanns det en längtan att få möta Vårdrottningen..
Men Kung Bore viskade i mitt öra..
Ha tålamod det dröjer lite innan Vårdrottningen kommer..
"Allt har sin tid"
NL
Christmas
NL
"Kung Bore "
Kommer från fornnordiskans Bure nordisk mytologi..
Han bestämmer över vintern Bure betyder..
"Fager att skåda stor och väldig"
Night Ladys Star
Night Lady


Inga kommentarer: