tisdag 29 januari 2013

Ser Ni Mig..

Night Lady
NL
“Vad ser ni, systrar”
Night Ladys Star
Den här dikten är skriven av en äldre
långvårdspatient i Skottland hon såg inte ut att intressera sig för
omgivningen utan satt mesta tiden och stirrade ut genom fönstret..
Efter hennes död hittades dikten bland hennes papper..
Den ger oss alla en tankeställare..
Night Ladys Star
Vad ser ni systrar vad ser ni säg..
Vad tänker ni inom er när ni tittar på mig..
En knarrig gammal gumma inte särskilt kvick osäker om vanor
med frånvarande blick som spiller ut maten och inte ger svar
när ni muttrar om henne som aldrig blir klar..
Night Ladys Star
Ser inte ut att märka vad ni göroch ständigt tappar
 käppen och inte ser sig för som viljelöst låter er göra
hur ni vill med matning och tvättning och allt som hör till..
Night Ladys Star
Är det så ni tänker när ni ser mig säg..
ÖPPNA ögonen systrar, titta närmare på mig jag skall tala om
vem jag är som sitter här så still som gör vad ni ber mig
och äter när ni vill..
Night Ladys Star
Jag är ett tioårs barn med en far och en mor som älskar
  mig och min syster och min bror..En sextonårs flicka
smäcker och grann med drömmar
att snart få möta en man..
Night Ladys Star
En brud nästan tjugo-mitt hjärta slår en volt vid minnen
av löften jag givit och hållit..Vid tjugofem ännu har jag
egna små som behöver mig i hemmets lugna vrå..
Night Ladys Star
En kvinna på trettio mina barn växer fort och hjälper varandra
i smått och i stort..Vid fyrtio är de alla vuxna och alla flyger ut
men maken är kvar och glädjen är ej slut..
Night Ladys Star
Vid femtio kommer barnbarn och fyller vår dag
åter har vi småttingar min älskade och jag..
Night Ladys Star
Mörka dagar faller över mig min make är död..
Jag går emot en framtid i ensamhet och nöd..
De mina har nog med att ordna med sitt
men minnet av åren och kärleken är mitt..
Night Ladys Star
Naturen är grym, när man är gammal och krokig
får en att verka en aning tokig nu är jag bara en gammal
 kvinna som sett krafterna tyna och charmen försvinna..
Night Ladys Star
Men inuti denna gamla kropp bor ännu en ung flicka..
Då och då uppfylls mitt medfarna hjärta jag minns min glädje
jag minns min smärta och jag älskar och lever om livet på nytt..
Night Ladys Star
Jag tänker på åren de alltför få..
som flytt och accepterar kalla fakta att inget kan bestå
om ni ÖPPNAR era ögon; systrar så ser ni ej
bara en knarrig gumma kom närmare..
OCH SE MIG!
Night Ladys Star
Den här dikten Finns på Katolska kyrkans hemsida
www.respektlivet.nu


16 kommentarer:

Felisberto Junior sa...

Hello, Good afternoon!
Alright?
Everything ... it makes me see that LIFE is the most precious thing temos.Que not worth clinging to things superfluous, pettiness. LIFE is now the moment to be happy TODAY is the time to seize every moment of our day is AGORA.Percebi I can not stop acting out of fear or fear, because then you can be late. I realized that live intensely is the largest art!
Bela Wednesday!
kisses
ClicAki Blog(IN)FELIZ

Queenvickans sa...

Hej
Veckoslut igen. Bedrövligt när det är halt - har ju min stora best som skall ha sina motion. Nu är det bättre igen. Jag har köpt några blommande krukväxter så att man har lite sommar inomhus. Önskar Dig en trevlig helg.
Kram

Queenvickans sa...

Hej Du
Har varit här inne och nosat några gånger men du har inte varit här.
Usch om vädret, snö och regn och ishalka igen.
God forsättning på veckan

rayasblogg sa...

Vacker historia.. Så klokt.
Trevligt att du har öppnat igen! Kram/Raya

(Lite svårt men att skriva här för den som inte har blogger..)

rayasblogg sa...

Nej det gick ju bra, trodde du också har en sån där tokig textgrej, som är helt omöjlig att tyda! Förlåt, radera detta sen.. ;-)

charles sa...

i consider a fantastic write kisses

Cumulus sa...

Blir lite nerstämd av dikten.
Den stämmer så bra.
Åldern äter upp öron och bekräftelse och rösten blir svag.

Var rädd om dig.
Kram.

Doris Ann Morris Colley sa...

hello my friend,
we are having lots of rain this year,
still no snow...
have a wonderful week hun
love you, big hug

Night Lady sa...

Hello Felisberto ..
Thanks for your visit and your comment ..
Sorry that you have to wait long for an answer but I do not have much time for my blogspot because I'm mostly on my wordpress .. But yes try to update my page as soon as I have time ..
Now I wish you a lovely Valentine .. Hugs Night Lady

Night Lady sa...

Hej Jatta..
Ja visst är det skitjobbigt väder just nu först snöar det sen regnar det den blir det kallt igen och halt som tusan med mera med mera ingen ordning alls det kunde väl vara antingen eller..Men våren närmar sig igår åt vi middag i dagsljus när klockan var över fyra det var längesen..Ha en fin vecka nu och var rädd om dig..Kram Night Lady

Night Lady sa...

Hej igen Jatta..
Ja du jag hinner inte med min blogspot så ofta men jag gillar sidan och har den kvar ändå..Men uppdateringarna får bli när det blir..WP är ju trots allt min huvudblogg och där är det fart och fläkt för jämnan..Nu önskar jag dig en jättefin valentine..
Kram Night Lady

Night Lady sa...

Hej Raya..
Ja Night Lady är öppen men jag har inte så mycket tid för den får uppdatera där när jag har tid för har så mycket att pyssla med på WP..Men Snow White är stängd på obestämd tid..2 bloggar är max vad jag har tid med..Roligt att du tittade in här i alla fall och det är tråkigt att du slängde din blogspot den var fin..Ha en bra dag kram Night Lady

Night Lady sa...

Hej igen Raya..
Den jobbiga textgrejen som du pratar om har jag tagit bort..Jag blir själv väldigt irriterad på dom som har den kvar den är ridskrövande jobbig och helt onödig i mina ögon..
Var bara att titta på sidan "Fixa din blogspot" så stod det där..
Ha en fin valentine kram Night Lady

Night Lady sa...

Thanks for visiting Chales ..
Wishing you a beautiful Valentine ..
Hugs from Night Lady

Night Lady sa...

Hej Cumulus..
Ja visst är dikten sorglig om ålder..Men det var väldigt fint skrivet av den gamla kvinnan..
Tack för ditt besök alltid lika roligt att se dig..
Alla gamla vänner från space är spridda för vinden nu man får vara glad för dom man har kvar..
Önskar dig en härlig Valentine..
Kram Night Lady

Night Lady sa...

Hi Doris ..
What good that I come into your blogspot again for several days, it has been closed ..
How strange that you do not have snow, we have seen on TV how much snow there was in New York and everywhere .. We have a lot, but it's getting less for it is not as cold anymore ..
And yipeee yesterday I got a card from you that was the matisse card it was so nice and I'll keep all cards from you as long as I'm living my best friend ..
Wishing you a wonderful Valentine now .. Love always hugs and kisses Night Lady