tisdag 30 april 2013

Valborg Walpurgis Night..

Valborg photo Valborg.jpg
"Valborgsmässoafton"
Släpp Fram Häxan I Dig Ikväll..
Night Ladys Star
Sista april eller vardagligt Valborg Finlandssvenska Vappen..
Är en årlig högtid som firas i Estland Finland Lettland Sverige..
Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj..
Night Ladys Star
Traditionen grundar sig på den Heliga Valborgs kult..
mot häxtro och onda andar som uppstod speciellt
efter hennes död 779..
Night Ladys Star
På många platser i Finland och Sverige firas helgen genom
att bränna bål och på vissa platser med fyrverkerier..
Night Ladys Star
Valborgselden eller valborgsmässobålet ska inte förväxlas
med en vårdkase..Som är en eld som varnar för krig eller örlog..
Night Ladys Star
På hednisk tid firade man en äldre högtid som var kopplad till de döda
Gränsen mellan de levande och de döda ansågs vara svagast
under just denna natt.
Night Ladys Star
30 april är med anledning av
konungens födelsedag allmän flaggdag i Sverige
Night Ladys Star
"Walpurgis Night in English"
Night Ladys Star
"Happy Birthday"
Carl XVI Gustaf King of Sweden
Night Ladys Star
Night Lady

16 kommentarer:

rayasblogg sa...

Ja nu är vi här igen.. Sista april!
Hade jag inte varit så förkyld hade jag kanske åkt till några eldar på kvällen.. Nu tror jag inte vi gör det.
Önskar dig en fin valborg! Kramar Raya

Cumulus sa...

Önskar dig en minnesrik
Valborg.
Ha det så trevligt!
Kram.

Ariel sa...

Hello Night Lady,
good afternoon,
I come from the house of nicki =D
you understand, right?

I leave you a big hug and my best wishes
wonderful Tuesday

Denise Lavin sa...

Your blog is awesome! Love it!

Queenvickans sa...

Hej
Här var det inga eldar, det blåste för mycket. Fortfarande brunt i naturen.
Det var inte så knepigt med Windows 8 som jag trodde. Det värsta för mig är alla lösenord då man skall logga in till alla de platser där man är medlem. Har försökt hålla en katalog, men...
Önskar Dig en fin helg.
Kram

Vanessa sa...

So cool pics and poems u have here!!!

Moonlight sa...

Hej Night Lady..
Hoppas du hade en fin Valborg..Jag har varit hemma..
Ha det bra Kram Moonlight

Snow White The Survival sa...

Önskar alla en fin helg..
Kram Snow White

Night Lady sa...

Hej Raya...
Hoppas du är frisk nu så att du kan njuta av helgen..Stor kram Night Lady

Night Lady sa...

Hej Cumulus..
Tack för titten och jag önskar dig en riktigt skön helg kram Night Lady

Night Lady sa...

Hi Ariel ..
Yeah I saw that you were at Nicki :-)
Sometimes when it gets small, short weekends so I am not able to write about the same thing with different words when I do the same blog in both .. It is not that many people who visit both of my blogs just a few you are one of them .. So I have some friends that are just on wordpress and some are just on blogspot .. So because I want to keep all of my friends so I have to keep both blogs .. Now I wish you a very nice weekend .. Hugs Night Lady

Night Lady sa...

Thanks Denise..
Nice to meet you..have a nice weekend and welcome back to my blog..
Hugs kisses Night Lady

Night Lady sa...

Hej Jatta..
Ja du jag hålle med dig det är jättejobbigt att byta till ett nytt windows för inget är ju som man är van vid..Men å andra sidan så kommer man snabbt in i det..Önskar dig en fin helg nu kram Night Lady

Night Lady sa...

Hi Vanessa..welcome to my blog its nice to meet you..Have a nice weekend hugs night Lady

Night Lady sa...

Hej Moonlight...
Tack för titten..
Nu har jag gjort nya bloggar i alla mina tre bloggar och svarat alla överallt så nu är jag less..
Har ont i axlarna måste stänga av ett tag nu men vill först önska dig en fin helg..Kram Night Lady

Night Lady sa...

Tack min egen lilla Snow White...
Kram Night Lady