fredag 24 maj 2013

Mothers Day In Sweden..

“Gör Mor Glad På Hennes dag”
Night Ladys Star
Den 26 maj ska mammorna ha all uppmärksamhet..
Svårt att välja en present som mot kommer att gilla?
Här är några tips..
Night Ladys Star
Livsnödvändig Gåva:
Ge bort en gåva som hjälper andra i världen
Rädda ett spädbarn paketet från Sos barnbyar
hjälper övergivna barn i Kosovo..
Night Ladys Star
Skön Spabehandling:
Låt mor få känna sig omhändertagen med
härlig avkopplande massage manikyr eller
pedikyr eller varför inte en helg på spa..
Night Ladys Star
Vårfin fika:
Duka för lyxfika med fina koppar och skålar..
Välj fräscha mönster och kulörer och fira
Mors dag utomhus i vårvärmen..
Night Ladys Star
Bjud på en upplevelse:
Weekendresor och herrgårdsbesök hamnar
högst upp på önskelistan  om mammor själva
får välja enligt bolagsfakta.se
Night Ladys Star
Underbara blommor:
En härlig bukett uppskattas alltid också
på Mors Dag..
Källa Uppslaget
Night Ladys Star
“En bra dag att fira ute”
I Sverige firas Mors Dag alltid på
sista söndagen i Maj det beror troligtvis
på att våren då är här på fullt allvar
och att vi kan överraska mamma med en
picknick i det gröna..
Källa: Mordiska Museet.se
Night Ladys Star
“1919”
Det var året som den första Mors dag
firades i Sverige...
Källa: familjehögtider.se
Night Ladys Star
“Visste du att”
Man firade Mors dag i Grekland
med en vårfest för att hylla
Moders gudinnan Rhea...
Källa: nordiskamuseet.se
Night Ladys Star
“Boktips”
Dela på glädjen med romanen Till Mamma
På Morsdag av Doris Dahlin Personlig
och läsvärd roman oavsett om du är
mor eller barn...
Källa: adlibris.com
Night Ladys Star
“Klassisk Kladdkaka till fikat”
Det här behöver du:
1 dl smält smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt 1 krm bakpulver
Night Ladys Star
Gör så här:
1.Vispa ihop smält smör socker och ägg
rör ner torrvarorna och häll smeten i en smord
form med löstagbar kant..
Night Ladys Star
2. Grädda i 180 grader i cirka 15-18 minuter
tillskakan är genombakad i kanten men
kladdig i mitten..
Night Ladys Star
3. Låt kakan svalna pudra över florsocker
eller servera med grädde och frukt..
Eller gör som jag köp den på Ica :-)
Night Ladys Star
Lycka till och ett stort Grattis alla Mammor
Kram Night Lady


12 kommentarer:

rayasblogg sa...

Önskar dig en fin och glad helg...
Sommaren har nu kommit för att stanna ett tag. Syrenerna doftar. Träden är fulla av gröna nya blad.
Önskar dig en fin sommar..
Kram Raya

Ariel sa...

Hello Night Lady,
good afternoon,
this is a beautiful post!
a bit of history,
gifts,
recipes
and much love ...

I hope you have a lovely Mother's Day!
lots of congratulations to you and all your family.

Wishing you a wonderful weekend
kisses, hugs and my best wishes

Moonlight sa...

Hej Night Lady..
Önskar dig en lycklig välförtjänt
Mors Dag, med glad uppvaktning..
Kram Moonlight

BabyEvelyne sa...

Hi my friend!
thnx for not forgetting me. It's a shame I've been gone for so long, but now I'm back with a long long story ;)

Have a nice day! xxx

Aurora The Lovely sa...

Hej Night Lady.
Min garden behöver nästan all min tid, det är en del att göra, fast vädret är inte den bästa.. man vet inte från ena dagen till den andra hur det blir..
Önskar en fin vecka, förhopningsful en stor sol..
Stor Kram Aurora

Ann Marie sa...

Hejsan Night Lady!
Det där var en hel del tips och kunskaper om mors dag, en del visste jag, annat visste jag inte.
Något jag läst var att den kvinna (Jag har glömt hennes namn) som instiftade mors dag här i Sverige valde sin mors födelsedag som datum för firandet, om det är sant eller inte vet jag inte.
Ha en underbar vecka full av glädje.
Kram!
//Ann Marie.

Night Lady sa...

Hej Raya..
Ja visst har vi sommar nu och därför stänger jag mina blogspot sidor ett ta får räcka med en blogg över sommaren men välkommen tillbaka så småningom..
Massor av kramar Night Lady

Night Lady sa...

Hi Ariel ..
Thank you for your visits and comments ..
Now we have summer in Sweden and then I no longer have much time ..
Now I turn Night Lady of the summer .. But you can find me on Nicki WordPress .. Better to catch a blog than to not catch the 3 blogs ..
Wishing you a lovely week ... Hug Night Lady

Night Lady sa...

Tack Moonlight..
Jodå mitt morsdagsfirande blev helt okay..tack för titten och ha en fin vecka kram Night Lady

Night Lady sa...

Hi Babyevelyne ..
Now I turn my blogspot pages over the summer you can find me on nicki wordpress .. Wishing you a lovely week hugs Night Lady

Night Lady sa...

Hej Aurora...
Hoppas att du har det riktigt mysigt nu hälsa dina gudmödrar från mig..Kram Night lady

Night Lady sa...

Hej Ann Marie..
Ja du har alldeles rätt i att morsdags firandet startade på det sättet du nämner..Nu stänger jag mina blogspot sidor över sommaren med du hittar mig på wordpress..
önskar dig en underbar vecka kram Night Lady